Keuring Touringcarchauffeur

Touringcarchauffeur , het beroep voor jou!

Op zoek naar een nieuwe baan? Een carrièreswitch? Misschien is het wat om touringcarchauffeur te worden! Nu de wereld weer langzaam open gaat na de pandemie en de mensen meer gaan reizen, zijn er weer openstaande vacatures die jij zou kunnen gaan vervullen. Waarom? Nou, als touringcarchauffeur werk je niet zomaar als buschauffeur in het openbaar vervoer. Nee, je werkt in het besloten busvervoer: je gaat op stap met dagjesmensen, maakt meerdaagse reizen en struint samen met je passagiers binnen- en buitenland af op zoek naar vermaak en avontuur. Hierbij ben jij als chauffeur aanspreekpunt, gids, en gastheer of -vrouw. Je zult soms dagen, dan wel weken van huis zijn. Kortom; er valt ontzettend veel te beleven, maar er komt ook veel verantwoordelijkheid bij kijken. Benieuwd hoe je zo snel mogelijk als kersverse chauffeur de weg op kan?

Voor de keuring Touringcarchaffeur kunt u bij Keuringarts terecht, maak nu uw keuringsafspraak hier.

 

Touringcar Keuring kost

€ 80,00 incl 21% BTW.

Laden...

De opleiding

Je nieuwe carrière begint door je voor een van de verschillende opleidingen tot touringcarchauffeur aan te melden. Veel opleidingen bieden baangarantie aan zodra je het diploma binnen hebt, maar dat zijn veelal de opleidingen aangeboden door organisaties binnen de vervoersbranche en hospitality zelf, dus wees zorgvuldig bij je keuze!

Een opleiding tot touringcarchauffeur heeft overigens het niveau MBO 2, dat wil zeggen, het is echt beroepsonderwijs. Na je bent toegelaten zal de opleiding je begeleiden bij het halen van rijbewijs D, het busrijbewijs, en misschien zelfs rijbewijs DE voor bussen met aanhangers. Immers kan het voorkomen dat een touringcar bestemd voor langere internationale reizen is voorzien van een aanhanger of een extra cabine. Daarnaast leer je de verkeersregels van binnen en buiten, ontwikkel je het eigen verkeersinzicht en wordt je voldoende voertuigtechniek bijgebracht om zelfstandig kleine storingen te verhelpen en kleinschalige reparaties uit te voeren. Je staat er immers alleen voor tijdens een meerdaagse reis en bent ten alle tijde verantwoordelijk voor de passagiers. Afhankelijk van de opleiding en de richting die je hierin kiest word je ook getoetst op je engelse taalvaardigheid en leer je de douane onverschrokken te trotseren met kennis van alle procedures; wel zo handig tijdens een internationaal tripje. Verder leer je hoe je als chauffeur de eigen administratie op orde houd en de wetten omtrent rij en rusttijden dusdanig kunt naleven dat het de reis en het plezier van de passagiers niet in gevaar brengt maar tevens geen gevaarlijke situaties oplevert,

Als laatste stoomt de opleiding je klaar om je basiskwalificatie Code 95 te halen. Deze kwalificatie heb je nodig om beroepsmatig te mogen rijden in een bus (of een vrachtauto), dus neem hier vooral de tijd voor! Als je dit alles goed kunt doorlopen en een opleiding met baangarantie hebt gekozen, zit je vaak al binnen 4 maanden na afstuderen achter het stuur. Als er aan jouw opleiding bijvoorbeeld een stage bij een heus touringcarbedrijf zat, zal je waarschijnlijk snel bij dat bedrijf aan de slag kunnen. Het is mogelijk om als touringcarchauffeur als zzp’er te werken en betaald te worden per factuur in plaats van in loondienst te zijn, maar een zelfstandige touringcarchauffeur moet over eigen materiaal beschikken (een touringcar dus) en is hier helemaal verantwoordelijk voor. Ook zal je als zelfstandige chauffeur veel minder uren toebedeeld krijgen omdat er in de meest recentelijke CAO voor de branche is vastgelegd dat hoewel het bedrijven vrij staat om zzp’ers in te huren, ze verplicht zijn om verreweg het merendeel van het werk toe te wijzen aan het eigen personeel. Kortom: werken als zzp’er is niet alleen heel duur, maar je zult ook geen consistent werk hebben. Denk er eerder aan dat je als zelfstandige in wordt gezet om enkele ritten weg te rijden binnen het hoogtij seizoen (in deze branche is dat de zomer). Hier biedt een baangarantie de uitkomst! Met een baangarantie kom je dus terecht bij een bestaande touringcar operator en zal je meer kunnen werken, meer kunnen verdienen, en hoef je bovenal niet met een eigen touringcar op de proppen te komen.

De Praktijk

Afgestudeerd, de baangarantie neemt effect, en dan? Dan ga je op weg, en krijg je voor het eerst te maken met de aspecten van deze baan die een opleiding je niet bij kan brengen. Het is al even aan bod gekomen, maar het dient nog een keer gezegd te worden: een touringcarchauffeur is geen lijnbuschauffeur die een vast traject in het openbaar vervoer rijdt en maar amper hallo en tot ziens tegen passagiers hoeft te zeggen. Voor de gehele reis ben jij als chauffeur verantwoordelijk voor jouw passagiers. Je helpt ze instappen als ze slecht ter been zijn, laad hun bagage in, maakt ze wegwijs, houd de stemming er in terwijl jullie onderweg zijn, en ja, je zult helaas ook als conciërge moeten fungeren. Dit is echt mensenwerk, en het is iets waar je van zal moeten houden. De grote verantwoordelijkheid die je de gehele reis meedraagt moet je ook als persoon liggen. En, laten we er geen doekjes om winden: niet alles gaat over rozen. Er zullen passagiers tussen zitten die misschien niet goed met elkaar overweg kunnen, mensen die onbezorgd onbeschoft zullen zijn. Ook zij zijn jouw verantwoordelijkheid, ook hun beleving moet in acht genomen worden. Dat soort dingen moet je waarschijnlijk in de praktijk leren, dat kan een opleiding je niet bijbrengen. Een baan als touringcarchauffeur is interessant, educatief, avontuurlijk… maar soms ook zwaar. Fysiek, want je laad elke koffer in, je maakt de cabine schoon, je verhelpt storingen en onderhoud de bus. Mentaal, want er komt een hoop verantwoordelijkheid bij kijken, en dat soms dagen lang. Je zal soms ook voor langere tijd in het buitenland zijn, weg van vrienden en familie, met de passagiers als voornaamste gezelschap. Dit kan natuurlijk heel leuk zijn, maar je moet dus rekening mee houden dat je met enig regelmaat dagen of weken van huis zal zijn. Verder kan het moeilijk zijn om de verantwoordelijkheid keer en keer op je te moeten nemen. Ook als de reis niet soepel verloopt, of de touringcar gebreken vertoont, of de douane moeilijk doet en jij als chauffeur degene bent die voor de passagiers in de bres moet springen. Maar als dit je juist ligt, als je het verantwoordelijkheidsbesef hebt om dit allemaal aan te kunnen en de passie hebt om iedereen die jouw bus betreed met een brede glimlach uit te laten stappen, het juist fijn vind om een uiteenlopende collectie van reizigers tijdens een reis uit te zien groeien tot een heus gezelschap? Dan is touringcarchauffeur echt de baan voor jou en moet je geen moment aarzelen om met de opleiding te starten.

Toch nog twijfels?

Kijk eens of er open dagen worden aangeboden, of contacteer een touringcar operator en vraag naar de gang van zaken. Vaak hebben operators een bestaande relatie met de onderwijsinstellingen die je zullen opleiden, dus maak hier gebruik van! Daarnaast is er nog genoeg informatie te vinden online. Hopelijk is dit artikel hierbij een goed begin.

Voor de keuring Touringcarchaffeur kunt u bij Keuringarts terecht, maak nu uw keuringsafspraak hier.